دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-20
تبلیغات
تبلیغات
کد خبر: 3139 |
تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۳۶ |
۰
2
ارسال به دوستان
پ

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه فناوری‌های کلیدی صنعت پتروشیمی، بومی‌سازی زنجیره ارزش، رفع چالش‌ها و نیازهای اساسی این صنعت در حوزه تجهیزات، “سکوی توسعه نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور” با عنوان “پتروآفرین” را رونمایی کرد. در این مراسم، شقایق حق جوی جوانمرد، معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، به تشریح […]

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف توسعه فناوری‌های کلیدی صنعت پتروشیمی، بومی‌سازی زنجیره ارزش، رفع چالش‌ها و نیازهای اساسی این صنعت در حوزه تجهیزات، “سکوی توسعه نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور” با عنوان “پتروآفرین” را رونمایی کرد.

در این مراسم، شقایق حق جوی جوانمرد، معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، به تشریح ویژگی‌ها و الزامات فناوری و محصولات فناورانه پرداخت. وی گفت دانشگاه‌ها زیست‌بوم تولید علم هستند و آنچه در آنجا حاصل می‌شود، فناوری است. محصول فناورانه را می‌توان حاصل پیوند نوآورانه میان چند فناوری دانست.

از رویکردهای مهم پتروآفرین می‌توان به استفاده از سازوکار اعتبار مالیاتی قانون جهش تولید دانش‌بنیان، اعطای تسهیلات صندوق نوآوری، بهره‌گیری از ارتباطات بین‌المللی برای همکاری‌های فناورانه و شبکه‌سازی همکاری‌های ملی هدفمند با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اشاره کرد.

حق جوی با اشاره به روند کاهشی صادرات محصولات پتروشیمی ایران، بر یافتن حلقه‌های مفقوده فناوری در زنجیره ارزش این صنعت و لزوم پیوند نوآوری و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد. وی همچنین به معرفی مهم‌ترین موانع توسعه فناوری در صنعت پتروشیمی از جمله فاصله دانش‌بنیان‌ها از صنایع، ناکارآمدی تحقیق و توسعه صنایع و جای خالی دانش‌بنیان‌ها در زنجیره ارزش پرداخت.

این مقام مسئول، برخی راهکارها برای تشویق صنایع به توسعه فناوری را احصا کرد که از جمله آنها وضع مشوق‌های قانونی، ایجاد کنسرسیوم شرکت‌های خصوصی کوچک، شبکه‌سازی همکاری‌های فناورانه ملی هدفمند با دانشگاه‌ها، حمایت از فرآیند تبدیل ایده به محصول و ایجاد شرکت‌های انشعابی با هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی بود.
معاون توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی در ادامه به تشریح مسیر کلی اجرای پتروآفرین پرداخت. در این مسیر، ابتدا لایسنس‌های موجود در صنعت پتروشیمی کشور و اهمیت آنها شناسایی شد. سپس به گردآوری و تحلیل گروه‌های اصلی توسعه دانش فنی و اولویت‌بندی آنها براساس نظر خبرگان و ذینفعان پرداخته شد.

مراحل بعدی شامل بهم‌رسانی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، نخبگان و متخصصان با صنایع، انعقاد قراردادهای بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت، توسعه دانش فنی محصول با توانمندی داخلی و خارجی، پایش و ارزیابی فرآیند تولید و در نهایت تجاری‌سازی در پتروشیمی‌های کشور و منطقه است.

حق جوی در پایان از همکاری مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، مدیر پژوهش، فناوری و ساخت داخل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سایر دست‌اندرکاران که در تحقق و اجرای پتروآفرین گام‌های مهمی برداشته‌اند، تشکر کرد.

این سکوی توسعه نوآوری و فناوری با رویکرد بومی‌سازی زنجیره ارزش، رفع چالش‌ها و تامین نیازهای صنعت پتروشیمی در حوزه تجهیزات، می‌تواند نقش مهمی در ارتقای توان داخلی و کاهش وابستگی به خارج در این صنعت راهبردی ایفا کند

لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبری خبرواقعی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید